Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Rzeźba „Czarny anioł” Marii Lednickiej-Szczytt | Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
10
Galeria
Otwórz galerię (10 fotografii)
Otwórz galerię (10 fotografii)
Ciemna rzeźba przedstawiająca czarnego anioła Rzeźba „Czarny anioł”, detal rzeźby, widoczna sygnatura artystki Rzeźba „Czarny anioł” Rzeźba „Czarny anioł”, widok z tyłu Rzeźba „Czarny anioł" Zdjęcie rzeźby „Czarny anioł” przedstawiające twarz i ręce anioła Zdjęcie rzeźby „Czarny anioł” przedstawiające tył rzeźby Zdjęcie rzeźby „Czarny anioł” przedstawiające widok z góry głowy i rąk czarnego anioła Zdjęcie rzeźby „Czarny anioł” przedstawiające całą rzeźbę czarnego anioła
Rzeźba Czarny Anioł, fot. E. Ziembińska
Włochy

Rzeźba „Czarny anioł” Marii Lednickiej-Szczytt

Postać klęczącego anioła jest jednym z najbardziej zagadkowych dzieł Marii Lednickiej-Szczytt. Do dziś fascynuje jego niezwykła forma rzeźbiarska, tajemniczy gest i wyraz twarzy. Historia rzeźby powiązana jest także z nietuzinkowymi postaciami; począwszy od samej artystki, przez niepokornego kolekcjonera sztuki nowoczesnej, po ambitnego dyrektora włoskiego banku.

Mapa

Metryka

Rodzaj poloników: rzeźba

Chronologia: 1922

Lokalizacja: Włochy

Twórca: Maria Lednicka-Szczytt (1893–1947)

Maria Lednicka-Szczytt ‒ początki twórczości

Czarny anioł został po raz pierwszy zaprezentowany publiczności w Paryżu, na Salonie Jesiennym w 1922 r. Maria Lednicka-Szczytt zadebiutowała na tej imprezie dwa lata wcześniej jako jedna z uczennic słynnego rzeźbiarza Émile’a Antoine’a Bourdelle’a (1861‒1929).

Podobnie jak w wypadku wielu innych kobiet-artystek, jej droga edukacji w pracowni francuskiego mistrza nie była łatwa. Maria urodziła się w Moskwie, w rodzinie prawnika, działacza politycznego i społecznego Aleksandra Lednickiego (1866‒1934). Udało jej się wywalczyć rozpoczęcie studiów u Bourdelle’a w 1913 r., wkrótce przerwanych przez pierwszą wojnę światową. Zdeterminowana artystka kontynuowała naukę w Moskwie. Aby powrócić do Paryża w 1919 r., musiała wyzwolić się ze społecznej roli i więzów, jakie nakładała na nią rodzina i zakończone małżeństwo z Władysławem Niemirowiczem-Szczyttem (rozwód ok. 1923 r.).

W stolicy Francji Maria dała się poznać między innymi jako sprawna organizatorka. Przypisuje się jej kluczową rolę w przygotowaniu wystawy La Jeune Pologne w Musée Crillon (1922). Najprawdopodobniej na tej ekspozycji Riccardo Gualino (1879‒1964), wspomniany włoski kolekcjoner i przedsiębiorca, zdecydował się zakupić Czarnego anioła bezpośrednio od artystki.

Maria Lednicka-Szczytt w Mediolanie

Riccardo Gualino był na początku lat 20. XX w. znany jako magnat przemysłowy i handlowy, który angażował się w życie intelektualne, artystyczne oraz systematycznie budował kolekcję sztuki współczesnej, chętnie kupując kontrowersyjne ówcześnie dzieła Moneta lub Modiglianiego. Przywieziony z Paryża do północnych Włoch Czarny anioł miał ozdobić foyer teatru Gualino w Turynie.

W 1924 r., w ślad za rzeźbą przyjechała do Mediolanu jej twórczyni, aby zorganizować swoją wystawę w Galeria di Pasiero, zapoznać się z włoską sztuką oraz zrealizować pierwsze zamówienia. Trudno obecnie ustalić, w jaki sposób je pozyskała – czy dzięki wpływom Gualino, za pośrednictwem swojego ojca, działającego w polsko-włoskich organizacjach, czy też dzięki znajomości z mieszkającą wówczas nieopodal Mediolanu rodziną Toeplitzów. Giuseppe (Józef) Toeplitz (1866‒1938) był bankierem polsko-żydowskiego pochodzenia, który we Włoszech zrobił oszałamiającą karierę, rozbudowując strukturę Banca Commerciale Italiana. Jego żona, Jadwiga Mrozowska-Toeplitz, odniosła sukces w Polsce jako aktorka. Natomiast po ślubie z Józefem skoncentrowała się na egzotycznych podróżach oraz budowaniu relacji ze współczesnymi włoskimi artystami i przedstawicielami biznesu. W ich rezydencji w Varese (Lombardia) Maria Lednicka-Szczytt spędziła wiele czasu, gdy choroby uniemożliwiały jej pracę artystyczną.

Indywidualna, oszczędna stylistyka, jaką posługiwała się artystka, trafiła w gusta ówczesnych elit. Maria realizowała wiele portretów przedstawicieli włoskiej arystokracji, polityki, biznesu i świata sztuki. Czarny anioł oraz inne jej rzeźby pokazywane były m. in. w 1926 r. w mediolańskiej galerii Bottega di Poesia, w 1928 r. w Paryżu, gdzie artystka zasiadła w jury Salonu Jesiennego, oraz w 1931 r. na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Religijnej w Padwie, gdzie rzeźba została uhonorowana złotym medalem. Lednicka-Szczytt odnosiła sukcesy jako samodzielna artystka oraz współpracując z architektami i projektantami wnętrz m.in. z: Adrianną Gorską (Adrienne Gorska de Montaut, 1899‒1969, siostrą Tamary Łempickiej) oraz Giuseppe De Finetti’m (1892‒1952).

Faszystowskie Włochy i wielki kryzys ‒ zmiany w życiu artystki

W związku z przejęciem przez Mussoliniego i partię faszystowską władzy we Włoszech wielu intelektualistów i przedstawicieli elit znalazło się w kłopotach. Riccardo Gualino, który otwarcie sprzeciwiał się faszystowskiemu ustrojowi, został uwięziony. Jego finansowe imperium pozostawione bez zarządzania w dobie wielkiego kryzysu zamieniło się w ruinę. Gualino był zadłużony między innymi w banku, którym kierował Toeplitz. Jako rekompensatę za zobowiązania finansowe instytucja przejęła kolekcję sztuki dawnego magnata. Być może fakt ten był bezpośrednią inspiracją do utworzenia i budowania kolekcji sztuki Banca Commerciale Italiana, za której „ojca” uważa się bankiera i mecenasa sztuki, Raffaela Mattioli (1895‒1973). Jak by nie było, Czarny anioł pozostał w tym stale poszerzanym zbiorze po dziś dzień, jako jedyna praca polskiej artystki. Wielki Kryzys odbił się negatywnie także na instytucjach finansowych. Z tego powodu lub ze względu na „niepożądane” pochodzenie Giuseppe Toeplitz był otwarcie atakowany i zmuszony do ustąpienia ze sprawowanej funkcji.

Mogło się wydawać, że klimat polityczny i opisane wydarzenia pozostały bez wpływu na karierę Marii Lednickiej-Szczytt. Rzeźbiarka została zaangażowana do opracowywania dekoracji włoskich statków transatlantyckich. Do jednego z nich wykonała popiersie księżnej Marii Piemonckiej, a do innego… portret Benito Mussoliniego! Pozorna swoboda artystyczna i państwowy mecenat w dziedzinie sztuki najwyraźniej nie do końca odpowiadały artystce, która w 1933 r. zdecydowała się przeprowadzić do Stanów Zjednoczonych.

Nowy Jork ‒ wielkie nadzieje i śmierć rzeźbiarki

Nowy Kontynent przyjął Marię Lednicką-Szczytt bardzo ciepło – liczba zleceń i propozycji wystaw sugerowała, że dobra passa artystki będzie długotrwała. Niestety, wynikająca z politycznej nagonki samobójcza śmierć jej ojca Aleksandra (1934 r.) sprawiła, że Maria nie odzyskała już spokoju wewnętrznego. Amerykański rynek sztuki wymagał od rzeźbiarki bardzo intensywnej pracy i zaangażowania. Pozyskane zlecenia dotyczyły głównie sztuki dewocyjnej, a konserwatywne oczekiwania fundatorów nie zostawiały wiele przestrzeni na tak charakterystyczne dla Lednickiej-Szczytt eksperymenty formalne. Przytłoczona kłopotami finansowymi i poczuciem odosobnienia, artystka popełniła w Nowym Jorku samobójstwo w 1947 r.

Rzym ‒ tajemnica Czarnego anioła

Na pewien czas popadła w zapomnienie także twórczość artystki. Czarny anioł w bankowej kolekcji stał się dziełem anonimowym i zyskał nowy tytuł: Donna alata (Klęcząca kobieta). Choć rzeźba nosi sygnaturę „Lednicka”, nieoczekiwanie przypisano ją znacznie popularniejszej Tamarze Łempickiej i okrzyknięto artystyczną sensacją. Dopiero badania proweniencyjne przeprowadzone przez włoskich ekspertów pozwoliły przywrócić dzieło Marii Lednickiej-Szczytt.

Rzeźba zajmuje ważne miejsce w oeuvre artystki, jako jedna z najswobodniejszych jej wypowiedzi. Badacze podkreślają, że tematy religijne, w przeciwieństwie do idealizowanych portretów realizowanych na zamówienie, stanowiły dla Marii pretekst do wyrażenia własnych założeń artystycznych i posługiwania się odmiennymi technikami rzeźbiarskimi.

Powściągliwa, zbliżająca się do abstrakcji forma Czarnego anioła nosi znamiona fascynacji kulturami pozaeuropejskimi. Współcześni rzeźbiarce Włosi widzieli w nim hieratyzm postaci typowych dla sztuki starożytnego Egiptu zespolony z inspiracjami czerpanymi z rzeźb średniowiecznych. Nieduża skala rzeźby sprawia, że postać anioła wydaje się być bliska, ale jednocześnie nie ma w sobie „ludzkiej” naturalności.

Jak zauważa jedna z badaczek, Magdalena Kasa, religijne postacie i anioły rzeźbione przez Lednicką-Szczytt wymykają się typowym dla tych tematów schematom: nie mają płci, nie można sposobu ich przedstawiania jednoznacznie powiązać z konkretnym wyznaniem lub nurtem religijnym. Trudno też jednoznacznie zinterpretować wykonywany przez niego gest: czy uniesione dłonie za moment złożą się do modlitwy, zasłonią oczy, czy są interpretacją postaci oranta. Anioł – utrwalony poczernionym drewnie niematerialny byt – uśmiecha się zagadkowo niczym Mona Lisa.

 

Alicja Gzowska

Udostępnij
Lokalizacja
Banca Intesa we Frascati koło Rzymu, Włochy
Largo Pentini, 2, Frascati

Inne polonika

Białoruś
Pałac Niemcewiczów w Skokach
Rosja
Dom Bankowy Wawelberga w Petersburgu
Brazylia
Cmentarz Orzeł Biały w Brazylii

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
organizator:
organizator:
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem