Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Kolegiata św. Wawrzyńca Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
Sobiescy

Nawigacja

  • Sobiescy
  • O nas
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Sobiescy
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA
Sobiescy
Rodzina Sobieskich
Ród Sobieskich odegrał kluczową rolę w dziejach Rzeczypospolitej, osiągając szczyty potęgi dzięki wybitnym zasługom Jana III – wodza, króla i mecenasa sztuki. Historia tej rodziny to...
Sobiescy w Żółkwi
Żółkiew to miasto na Roztoczu Wschodnim, położone nad rzeką Świną, ok. 35 km od granicy z Polską. Zostało założone przez hetmana i kanclerza wielkiego koronnego Stanisława...
Sobiescy we Lwowie
Lwów dla Jana III był miastem szczególnym. Tu, w kamienicy Korniakta (zwanej później Kamienicą Królewską), zakupionej przez jego ojca – Jakuba Sobieskiego, urządził jedną z królewskich...
Sobiescy w Rzymie
Po śmierci króla Jana III jego małżonka Maria Kazimiera opuściła Rzeczpospolitą i przeniosła się do Rzymu.
Pozostałe sobiesciana
Instytut Polonika prowadzi lub finansuje prace konserwatorskie i badawcze przy wielu obiektach, związanych z rodziną Sobieskich. Są to m.in. prace w królewskich siedzibach – Olesku i Podhorcach...
poprzedni slajd karuzeli następny slajd karuzeli
powrót do strony głównej Polonika.pl / Sobiescy / Sobiescy w Żółkwi / Kolegiata św. Wawrzyńca
Powrót
Powrót do: Sobiescy w Żółkwi
Co nowego
Rozdziały

Kolegiata św. Wawrzyńca

Kolegiata św. Wawrzyńca w Żółkwi, fot. Henryk Bielamowicz, domena publiczna
Kolegiata św. Wawrzyńca w Żółkwi, fot. Henryk Bielamowicz, domena publiczna
Kolegiata św. Wawrzyńca w Żółkwi, fot. Henryk Bielamowicz, domena publiczna
Kolegiata św. Wawrzyńca w Żółkwi, fot. Henryk Bielamowicz, domena publiczna
Kolegiata św. Wawrzyńca w Żółkwi, nagrobek Jakuba Sobieskiego i członków rodzin Żółkiewskich i Daniłowiczów, fot. Henryk Bielamowicz, domena publiczna
Kolegiata św. Wawrzyńca w Żółkwi, nagrobek hetmana Stanisława Żółkiewskiego i jego rodziny, fot. Henryk Bielamowicz, domena publiczna
Kolegiata św. Wawrzyńca w Żółkwi, fot. Henryk Bielamowicz, domena publiczna
Kolegiata św. Wawrzyńca w Żółkwi, fot. Henryk Bielamowicz, domena publiczna
Poprzedni slajd Następny slajd

Historia Kolegiaty św. Wawrzyńca związana jest z wieloma ważnymi wydarzeniami i postaciami, które miały wpływ na losy Polski, Ukrainy i Europy. 

Kolegiata została wzniesiona w latach 1606–1618 według projektu włoskich architektów pracujących we Lwowie: Pawła Włocha, zwanego Szczęśliwym i Ambrożego, nazywanego Przychylnym, prawdopodobnie przy współpracy Pawła Rzymianina. Świątynię ufundował hetman wielki koronny Stanisław Żółkiewski.

Architektura kościoła jest przykładem renesansowego stylu włoskiego, który łączy elementy gotyckie, romańskie i bizantyjskie. Kościół ma jedną nawę z transeptem i prezbiterium, a także dwie kaplice boczne. Jego fasada jest ozdobiona rzeźbionym fryzem, który przedstawia sceny bitewne, świętych i motywy roślinne. Jest to rozwiązanie bardzo wyjątkowe jak na standardy sztuki ówczesnej europejskiej. Jego wnętrze jest bogato zdobione malowidłami, stiukami, rzeźbami i złotnictwem. Wyposażenie artystyczne jest świadectwem talentu i mistrzostwa wielu artystów z różnych epok i krajów. Wśród nich są m.in. włoscy architekci Paweł Szczęśliwy i Ambroży Przychylny, gdański rzeźbiarz Andreas Schlüter, polski malarz Szymon Boguszowicz, włoski malarz Martino Altomonte i inni.

Szczególną pieczą otoczył świątynię prawnuk fundatora król Jan III. Oprócz pełnienia funkcji religijnych kolegiata odgrywała również rolę rodzinnego mauzoleum oraz wotum dziękczynnego za zwycięstwa odniesione przez wojska polskie dowodzone przez jej kolatora. W zamierzeniu świątynia miała być Panteonem Rycerstwa Polskiego. Ideę tę opisuje sformułowany przez samego Żółkiewskiego program wyryty na powierzchni szerokiego fryzu obiegającego budowlę od zewnętrznej strony. W kościele znajdują się m.in. nagrobki rodziny Żółkiewskich i Sobieskich, obrazy przedstawiające bitwy pod Wiedniem, Chocimiem i Parkanami, ołtarz główny z obrazem Matki Boskiej z Dzieciątkiem i św. Wawrzyńcem, a także liczne relikwie i paramenty liturgiczne.

W kościele odbywały się m.in. pogrzeby Stanisława Żółkiewskiego, Jakuba Sobieskiego – ojca Jana III, Stanisława Daniłowicza. W kolegiacie miała również miejsce w 1669 r. koronacja panującego przed Janem III Sobieskim Michała Korybuta Wiśniowieckiego.

Działania Instytutu Polonika:

Konserwacja fryzów na fasadzie (2018, 2019, Program Ochrona; 2020, 2023, Program Ministra)

Skaning laserowy obiektu (2022, Program Ochrona)

Konserwacja okien witrażowych w prezbiterium (2024, Program Ministra)

Zobacz też

Martin Altomonte, Bitwa pod Wiedniem, fot. domena publiczna
Martin Altomonte, Bitwa pod Wiedniem, fot. domena publiczna
Poprzedni slajd Następny slajd

Obrazy batalistyczne z Kolegiaty św. Wawrzyńca

Jednym z kluczowych elementów wystroju i programu ideowego kolegiaty były cztery wielkoformatowe obrazy batalistyczne. Pierwszy z nich wykonany został na polecenie hetmana Stanisława Żółkiewskiego prawdopodobnie przez lwowskiego malarza, Szymona Boguszewicza (ok. 1620 r.) i przedstawiał zwycięską „Bitwę pod Kłuszynem”. Dalsze trzy dzieła były fundacją króla Jana III. Obraz „Bitwa pod Chocimiem” powstał przy współudziale gdańskiego malarza Andrzeja Stecha (ok. 1679 r.), zaś „Bitwa pod Wiedniem” i „Bitwa pod Parkanami” namalowane zostały w latach 1693–95 przez wybitnego batalistę, Martina Altomonte. Po zamknięciu świątyni obrazy zostały w latach 60.–70. XX w. przekazane do Lwowskiej Galerii Sztuki.

W latach 2007–2011 obrazy „Bitwa pod Wiedniem” i „Bitwa pod Parkanami” zostały poddane kompleksowym pracom konserwatorskim w Warszawie. Pięcioletni projekt konserwatorski został sfinansowany w całości ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prace badawcze i konserwatorskie zostały przeprowadzone przez zespół polskich i ukraińskich specjalistów, na mocy umowy zawartej przez Zamek Królewski w Warszawie z Lwowską Narodową Galerię Sztuki. Po pokazach  Warszawie i Wrocławiu, w 2012 r. obrazy powróciły do Ukrainy. Obecnie są eksponowane w zamkach w Olesku i Złoczowie (filiach Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki).

Więcej o Kolegiacie św. Wawrzyńca
Odkrywaj w Bazie poloników

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
organizator:
organizator:
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem